Förändrar teknologi kärleken? Kan teknologi förstärka eller försvaga kärleken? Kan man egentligen vara kär utan att någonsin träffas? Har dejtingappar revolutionerat romantiken eller uppmuntrar de till ytlighet? Hur hackar du Tinder och får flest högerswajps?

Psst! Prenumerera gärna via Itunes, Android eller RSS

Idag bryter vi i ämnet kärlek. Vad händer med kärlek i framtiden? Kommer den förändras? Har den förändrats hittills? Den välmeriterade antropologen Helen Fisher har studerat ämnet under hela sitt yrkesliv och hävdar att kärlek är exakt samma sak nu som för 100 000 år sedan. Vi håller inte med. Vi tror nämligen att teknologi alltid har spelat en avgörande roll i kärlek!

Däremot sätter sig Mats direkt i megatrubbel med att reda ut kärlek, förälskelse, biologi och förhållande. Andreas visar sin kommunikativa smidighet och räddar dagen, avsnittet och förmodligen också Mats långa förhållande i ett svep.

Men visst är det spännande med en digital dimension av kärlek. Digital har ju på knappt nån tid alls fullständigt förändrat både normer och förfarande kring hur man blir kär idag. Så kan kärleken ses från ett tjänstedesignperspektiv – typ ”ux of love”? Är det dags att börja utbilda en massa kärleks-ux:are nu?

Ett avsnitt i spännande terräng där människans biologi möter transhumanism. Där fiffiga algorimer övervinns av evolution. Vi landar dock slutligen tryggt på fötterna i varför vi nu äntrar nästa fas i kärlek – ”the return of love”.

Lyssna direkt här

Sponsrad av Bisnode

Smart data kan göra allt från att hjälpa ambulanser att hitta rätt olycksplats till att bekämpa terrorism men även hjälpa dig hitta rätt målgrupp och fatta smartare affärsbeslut Det är alla möjligheter som gör data så spännande att jobba med – ingenting är omöjligt om man vet hur man arbetar med data, matchar data, får insikter från data och behandlar data med respekt.

Bisnode är ett ledande europeiskt Data & Analys-företag verksamt i 19 länder med 2 100 anställda som varje dag levererar Smart Data till våra 130 000 kunder. Vi matchar och analyserar vår data med din kunddata tillsammans med den data som dagens anslutna värld genererar. På så sätt hjälper Bisnode er att hantera risk, att öka träffsäkerheten i er marknadsföring och stärka er övergripande beslutsförmåga – vilket i slutändan kommer öka er försäljning och intäkter.

Läs mer om Bisnode och att fatta beslut utifrån data här!

Under avsnittet pratar vi om

Mats, Andreas och nästa säsong

Vi är en podcast som pratar om igår, idag och med fokus på imorgon – ett ämne i taget. Vi tycker att det är enormt viktigt att få reflektera över vilket samhälle vi ska bygga nu. Det är ju inget snack om att digital innebär ett helt nytt game för människan.

Nu har vi ganska precis bestämt att vi ska dela in vårt poddande i säsonger och att det här avsnittet liksom blir starten på säsong 2. Vi vet också att vi vill göra lite olika saker den här säsongen – bland annat vill vi testa att göra ett retroasvnitt – dvs där vi tittar tillbaka på tidigare avsnitt och kompletterar. Andreas vill prata om brott, Mats vill prata om intelligens och så har vi bestämt att vi ska avsluta säsongen med ett avsnitt om sex.

Men vi vill jättegärna ha mer input från er som lyssnar – fortsätt gärna kommentera vad ni vill att vi ”attackerar” för ämne!

Vi som pratar på podden arbetar med den här ”digitalgrejen” varje dag i Sundsvall och i Sverige. Här finns lite mer om det!