Vad är framtiden för handel och handelsupplevelser? Hur är man ledare på resan dit? Hur viktigt är öppenhet i digitalt ledarskap?

I del 3 av 3 av vår livepodd kring digitalisering och ledarskap pratar vi med Johanna Gbenplay, Store Manager IKEA Sundsvall. Här spanar vi frikostigt in i kristallkulan och försöker reda i hur handel kan se ut imorgon, hur man ska vara som ledare vid stora förändringar och om hur Johanna använder öppenhet som plattform för att bygga team.

Johanna ser experimentet och utveckling tillsammans med kunder och partners som en av nycklarna – ett exempel här är samverkan med Teenage Enginering. Hög hastighet ser hon som en annan och tar exempel från Amazon där de ”höghastighetsinnoverar” i team med specifika uppgifter. Datadrivet kundfokus ser hon också som en naturlig förmåga i morgondagens företag.

Vi pratar också hur man ska vara ledare för en robot och eventuella svårigheter att experimentera då, om IKEAs erfarenhet om att ta fram appen IKEA Place (som vi förövrigt starkt rekommenderar att ni ska testa) och om varför man blir sur när man får finska dansband som rekommendation på Spotify.

Lyssna direkt

 

Livepodd med Almi, Nordea och PwC

Den 20 Februari genomförde vi på en livepodd med ämnet ”vår digitala framtid och dess ledarskap” för ett kvinnonätverk som Almi, Nordea och PwC har i Sundsvall. I publiken satt över 80 kvinnor i alla åldrar och hjälpte oss att försöka bryta ner och samtala om temat.

I del 1 intervjuar vi Maria Wessén på Nordea i Sundsvall, Eva Högdal CEO Almi Sundsvall och Christine Larsson Schedin, Kontorschef PwC Sundsvall om digitalisering och ledarskap.

I del 2 resonerar Andreas och Mats om vår digitala framtid och 3 nivåer av ledarskap. Micro, Organisation och Macro – eller snarare personligt ledarskap, för verksamheter och för nationer.

I del 3 intervjuar vi Johanna Gbenplay, Store Manager IKEA Sundsvall  

 

Den här podden

Lyssna gärna. Kommentera! Och vill ni prenumerera på vår podd blir vi överlyckliga!

Psst! Prenumerera gärna via Itunes, Android eller RSS

Ämne för ämne traverserar Mats och Andreas vår digitala framtid och samtid. Andreas Killander arbetar som Creative Director på Gullers Grupp i Sundsvall där han till vardags hjälper företag och verksamheter med allehanda förflyttningar mot digital. Mats Björk är en digital strateg som jobbar med s.k ”transformation” och framtidsfrågor på Esatto i Sundsvall.

Tillsammans spelar de in deras pågående filosofiska samtal om den nya värld vi håller på att bygga. Mer?

Musik i avsnittet från Gustaf Grefberg och Illocanblo

Ps! Stort tack till Esatto och Gullers Grupp för all stöttning!