Är det viktigt att designa skolan kring hur människor fungerar? Hur går det för oss i skolan idag? Finns det klyftor i kunskap beroende på var man bor?

Vi fortsätter samtalet om skolan i framtiden och konstaterar att vår nutid är riktigt spännande. Hur viktigt är det att förstå människans förmåga när man ska lära ut saker? Och hur är det egentligen med debatten – är vi inte överens om vår psykologi och kognition fungerar kopplat till lärande?

#Edtech är riktigt spännande. Hur ser det ut där idag – och vad kan vi förvänta oss framåt?

Vi kikar på spännande nutida koncept där man “brutit” den mentala modellen för hur en skola ska se ut och omfamnat principer från spelifiering för att engagera elever bättre. Vi tar också en dykning ner i kognition, motivation, dopaminproduktioner och svåruttalade ungerska psykologer.

 

Lyssna direkt

Vi kikade också på

Avsnitt i 3 delar

Vi delade upp avsnittet om skolan i 3 delar;

Podden

Det här är en digitaliseringspodd. Avsnitten handlar om igår, idag och vår framtid. Hur blir allt? Ämne för ämne fast med digitala glasögon.

Mats och Andreas arbetar båda dagligen med att puffa den här digitala bollen framåt. I det lilla och i det stora. Poddens musiktema kommer från Gustaf Grefberg (Lizard King) som vi har fått låna (Tack Gustaf!)

Vi mixar också in mycket bakgrund från Roger Plexico just nu eftersom vi tycker att han har så bra känsla i sin musik! Tack Roger!