Nya myndigheten för digital förvaltning (DIGG) startar 1 september.  Vi tar reda på hur man bygger en helt ny typ av myndighet i ett nytt typ av samhälle. 

Vi pratar med Bengt Kjellson som leder arbetet med DIGG om visioner, myndighetens mandat, Sveriges decentraliserade styrelseskick och det här med att inte underskatta kultur, t ex när det kommer till att välja rätt kaffemaskin.

Vi tar oss här också friheten att bolla med Bengt om vad effekten kunde bli om vi gick “all in öppna data” exempelvis.

Bengt är tidigare generaldirektör på Lantmäteriet i Gävle och leder nu arbetet med att starta upp DIGG, en ny myndighet i rollen som organisationskommiténs ordförande.

Ps! När vi pratar med Bengt här och Anna här så vet vi faktiskt inte att Anna ska bli ny GD för DIGG än – annars hade vi självklart bollat hennes “nya gig” också. Men vi är väldigt glada över att just Anna fick rollen och tycker hon är synnerligen lämpad! Go Anna!

Lyssna direkt

Eller lyssna via itunesandroid eller RSS! Prenumerera gärna 🙂

Serendipity Challenge

Serendipity Challenge är en årlig nationell tävling öppen för alla Sveriges entreprenörsledda bolag i startup- och tillväxtfas. Finalen i tävlingen äger rum under Almedalsveckan och samlar 50 framtidsbolag utav vilka “Årets startupbolag” och “Årets tillväxtbolag” koras.

eventet i Almedalen 2018 träffas startups, företagsledare, tjänstemän, politiker och innovatörer och diskuterar just innovation, entreprenörskap och tech.

Sponsrad av Bisnode

Smart data kan göra allt från att hjälpa ambulanser att hitta rätt olycksplats till att bekämpa terrorism men även hjälpa dig hitta rätt målgrupp och fatta smartare affärsbeslut Det är alla möjligheter som gör data så spännande att jobba med – ingenting är omöjligt om man vet hur man arbetar med data, matchar data, får insikter från data och behandlar data med respekt.

Bisnode är ett ledande europeiskt Data & Analys-företag verksamt i 19 länder med 2 100 anställda som varje dag levererar Smart Data till våra 130 000 kunder. Vi matchar och analyserar vår data med din kunddata tillsammans med den data som dagens anslutna värld genererar. På så sätt hjälper Bisnode er att hantera risk, att öka träffsäkerheten i er marknadsföring och stärka er övergripande beslutsförmåga – vilket i slutändan kommer öka er försäljning och intäkter.

Läs mer om Bisnode och att fatta beslut utifrån data här!

Den här podden

Killander & Björk är en podcast om vår digitala nutid och framtid. Den drivs av Andreas Killander, Creative Director på Gullers Grupp och Mats Björk, Futurist och Digital Strateg på Esatto. Vår mission är att inspirera och katalysera samtalet om vilket samhälle vi vill bygga imorgon med ambitionen att hjälpa oss i Sverige att engagera oss i en sund framtid designad kring människor.

Ps! Musik i avsnittet från Gustaf Grefberg som vanligt. Vi har också använt musik från Anitek och specifikt skivan Mind Express i våra bakgrunder.