Petter Alexis har snart arbetat ett halft liv som artist. Vi pratar om tricket att hålla sig relevant och var liksom allt är påväg.

Från Västerbron till Sofia, Petter Alexis Askergren är, för dom oinvigda, en äkta rövarbroder från Söder och numera även en legend inom svensk hiphop.
Det var samma år som Abba vann Schlagerfestivalen med ”Waterloo”, under en tid då Sverige fortfarande bara hade två tv-kanaler och Kulturhuset i Stockholm knappt hade invigts, som denna söderkis föddes. Ingen kunde ana då att han en dag skulle bli en oerhört viktig spelare inom en helt ny kultur-och musikscen i Sverige, nämligen hiphopen.

Man skulle kunna säga att han hade oddsen emot sig, med tanke på en dyslexi som förvandlade ord till svårtolkade bokstavssoppor och en ADHD som gjorde det svårt att behålla koncentrationen. Han visste därför sedan barnsben att han aldrig skulle slå sig in på den akademiska banan, utan att kreativiteten var hans språk.

Detta har Petter nu omsatt i ett antal varumärken och i ett ständigt förnyande som artist.

Det visar sig dock att Petter har exakt de egenskaper som ett företag i stort behov av transformation behöver. Passion, experimentslusta, drivkraft och en önskan att ständigt förnya sig. Det pratar vi om på podden idag och vi samlar tips efter tips kring hur vi kan tänka digitalt.

Lyssna direkt

Sponsrad av Bisnode

Smart data kan göra allt från att hjälpa ambulanser att hitta rätt olycksplats till att bekämpa terrorism men även hjälpa dig hitta rätt målgrupp och fatta smartare affärsbeslut Det är alla möjligheter som gör data så spännande att jobba med – ingenting är omöjligt om man vet hur man arbetar med data, matchar data, får insikter från data och behandlar data med respekt.

Bisnode är ett ledande europeiskt Data & Analys-företag verksamt i 19 länder med 2 100 anställda som varje dag levererar Smart Data till våra 130 000 kunder. Vi matchar och analyserar vår data med din kunddata tillsammans med den data som dagens anslutna värld genererar. På så sätt hjälper Bisnode er att hantera risk, att öka träffsäkerheten i er marknadsföring och stärka er övergripande beslutsförmåga – vilket i slutändan kommer öka er försäljning och intäkter.

Läs mer om Bisnode och att fatta beslut utifrån data här!

Sundsvall 42

Det här avsnittet ingår i vår serie från livepoddningen under Sundsvall 42.

Läs mer om Sundsvall 42 här!

Den här podden

Det här är en podcast om digitalisering och framtiden – ett ämne i taget. Vi är i ett skifte – sannolikt ett av de större och snabbare skiftena Homo Sapiens upplevt. Det tycker vi på podden är värt att prata om eftersom summan av allt vi gör nu blir vårt samhälle imorgon. Bränslet till våra samtal kommer från Andreas och Mats dagliga arbeten.

Lyssna gärna. Kommentera ännu hellre. Och vill ni prenumerera på vår podd blir vi överlyckliga!

Psst! Prenumerera gärna via Itunes, Android eller RSS

Ps! Stort tack till Esatto och Gullers Grupp för all stöttning!