Kan man bli fängslad som speldesigner för att ha använt för många lootboxes i sin produkt? Inte idag. Men förmodligen i en mycket nära framtid.

Vi kikar här på hur spelen ser ut idag utifrån ett samhällsfenomen och konstaterar att kulturen är fullständigt integrerad i vår vardag nu. Den påverkar människor, den påverkar lagar och den påverkar länder.

Och våra tankar snurrar lite här – kommer dataspel ingå i olympiska spelen? Kommer e-sport bli större än spel? Hur stor kan den här ekonomin bli egentligen?

Siffran från NewZoo är 148,8 miljarder dollar 2019 med en tillväxt på 7,2%. Marknaden är i särklass störst i Asien där 54,7 miljarder och den indiska mobiltillverkaren Oppo nu ligger 3:a bland spelenheter. Marknaden för e-sport prognostiseras till 1,1 miljarder dollar med en tillväxt på över 15%. Så det är liksom kind of a big deal konstaterar vi.

Dessutom – med en stor ekonomi följer också en stor etik, eller hur? Så hur ser det egentligen ut med etiken på spelmarknaden? Sådär faktiskt konstaterar vi. För de som tillverkar spel har enorm kunskap om buggarna i homosapiens. Hur man kan skapa ofrivilligt engagemang genom “lootboxes” och många andra överaskningsmekaniker exempelvis.

3 samtal om spelen

Vill du veta mer?

  • Newzoo samlar marknadsinsikter om spel – kika gärna på deras rapporter
  • Greenheartgames hade en jättelistig lanseringsstrategi för deras Game Dev Tycoon – spana in dem.
  • Drivkrafter hos människorna skapar ekonomin i spel. Här kan man använda Octalysis Gamification Framework för att utveckla sin egna kunskap om psykologi.

Lyssna direkt

Eller lyssna via …

    

Våra bärande frågor

  • Hur spelas spelen i framtiden?
  • Vem spelar?
  • Vad handlar spelen om i framtiden?
  • Vilka är det som förser oss med dom?
  • Speletik : Formar den om samhället, hur?
  • Var tar kulturfenomenet gaming vägen i framtiden?
  • Moraliserandet över kulturuttrycket – vad händer här?
  • Farorna med spelen?
  • Vad säger forskningen om spelen?
  • Vad finns kvar? Finns multiplayer kvar? Konsollerna, finns de kvar?
  • Hur ser framtida affärsmodellen ut?
  • Vilka binäringar skapar spelen? Kommer vi ha fler tittare än spelare?
  • Vad händer med det kreativa uttrycket när produktionerna blir stora?
  • Kan vi förvänta oss samma likriktning som Hollywood?

Referenser

Den här podden

Psst! Prenumerera gärna via Itunes, Android eller RSS

Killander & Björk är en podcast där vi har samtal om framtiden. Den drivs av Andreas Killander, Creative Director på Gullers Grupp och Mats Björk, Digital Strateg på Esatto. Vi är intresserade av de stora krafterna som formar vår framtid och tror att digitaliseringen är ett gigantiskt skifte för oss människor – kanske större än industrialiseringen – det är värt att prata mer om!

Podcasten fokuserar därför mycket på varför, vad och hur man ska digitalisera verksamheter och nationer samt vad summan av det blir för oss människor.

Vår mission är att inspirera och katalysera samtalet om vilket samhälle vi vill bygga imorgon. Vår förhoppning är att den är designad kring människor.

Andreas har sin utgångspunkt i kommunikation och Mats har sitt ursprung i teknologi. Tillsammans delar vi intresset för människan och framtiden.

Musik i avsnittet från Gustaf Grefberg.