Vem ska ärva våra digitala konton när vi dör? Vem skulle ärva Pewdiepies 66 miljoner följare på Youtube om han, sorgliga tanke, gick bort? Skiljer sig digitala tillgångar från fysiska tillgångar när du dör?

Och vad händer med efterlevande om de kan förstå deras farfar eller mormor bättre genom att se vad de lajkat på facebook, att se film från youtube eller varför inte lyssna på sin bortgångne släkting på en podd? För visst är det ju så vi kommer sörja och känna kopplingen till vår släkthistoria nu va? Och kommer dina barnbarnsbarn att uppfatta dig som instagramvarianten av dig då?

Vi pratar fältet death tech och digitala tillgångar i den här delen.

Mats gillar inte riktigt när death tech möter kulturen i Silicon Valley och känner sig direkt gammal. Andreas är stressad och orolig över vem som ska ärva hans supereffektiva “vi tror att du kommer gilla”-algoritm på Netflix!

Lyssna direkt

Sponsrad av Bisnode

Smart data kan göra allt från att hjälpa ambulanser att hitta rätt olycksplats till att bekämpa terrorism men även hjälpa dig hitta rätt målgrupp och fatta smartare affärsbeslut Det är alla möjligheter som gör data så spännande att jobba med – ingenting är omöjligt om man vet hur man arbetar med data, matchar data, får insikter från data och behandlar data med respekt.

Bisnode är ett ledande europeiskt Data & Analys-företag verksamt i 19 länder med 2 100 anställda som varje dag levererar Smart Data till våra 130 000 kunder. Vi matchar och analyserar vår data med din kunddata tillsammans med den data som dagens anslutna värld genererar. På så sätt hjälper Bisnode er att hantera risk, att öka träffsäkerheten i er marknadsföring och stärka er övergripande beslutsförmåga – vilket i slutändan kommer öka er försäljning och intäkter.

Läs mer om Bisnode och att fatta beslut utifrån data här!

Vi pratar

Avsnitt i 4 delar

Vi delade upp avsnittet om döden i 4 delar;

Den här podden

Psst! Prenumerera gärna via Itunes, Android eller RSS

Killander & Björk är en podcast om vår digitala nutid och framtid. Den drivs av Andreas Killander, Creative Director på Gullers Grupp och Mats Björk, Digital Strateg på Esatto. Vi tror digitaliseringen är ett gigantiskt skifte för oss människor – kanske större än industrialiseringen – det är värt att prata mer om!

Podcasten fokuserar därför på varför, vad och hur man ska digitalisera verksamheter och nationer samt vad summan av det blir för oss människor.

Missionen är att inspirera och katalysera samtalet om vilket samhälle vi vill bygga imorgon med ambitionen att hjälpa oss i Sverige att engagera oss i en sund framtid designad kring människor.

Andreas har sin utgångspunkt i kommunikation och beteenden och Mats har sitt ursprung i teknologi och beteenden. Tillsammans delar vi intresset för människan och framtiden.

Musik i avsnittet från Gustaf Grefberg som vanligt. Vi har också använt musik från Mathieu Lamontagne & Emmanuel Toledo som bakgrunder eftersom de har så passande känsla.

Ps! Stort tack till Great Space för grym podcaststudio. Tack Esatto och Gullers Grupp för all stöttning!