Kommer den smarta staden vara den som lär sig mest av sina medborgare? Och kommer data att visa oss vägen?

Och gör det att städer som koncept disruptas? Dvs – kommer vi ha en annan mental bild av vad en stad är 2050?

Om städer följer internets principer så tror vi att det är högst rimligt! Då kanske staden kommer kännas mer som en plattform för att förverkliga sig själv istället för det naturliga centret för handel, resursfördelning och arbete? Internet idag löser ju liksom det som staden gjorde igår? Eller?

Så hur kommer vi dit? Tror vi att borgmästaren / kommunstyrelsens ordförande kommer jobba mer med innovativa techbolag för att smarta städer ska uppstå? Eller kommer någon region eller stad springa före och ta fram ett s.k ”best practice” för alla oss andra? Och blir det problem om det är teknikfarbröder som ska ta fram vår nya stad?

I sista delen av vårt avsnitt om staden i framtiden fokuserar vi just på framtiden. Vi kollar också om vi svarat på avsnittets bärande frågor och inser att det är svårt att prata om staden isolerat utan att bolla det mot region, nation, federation och rådande styrmodeller.

Mats gissar att alla som gillar Metallica och hamstrar kommer förmodligen att flytta till Falsterbo. Andreas kan inte släppa det här med hissar.

Lyssna direkt

Sponsrad av Bisnode

Smart data kan göra allt från att hjälpa ambulanser att hitta rätt olycksplats till att bekämpa terrorism men även hjälpa dig hitta rätt målgrupp och fatta smartare affärsbeslut Det är alla möjligheter som gör data så spännande att jobba med – ingenting är omöjligt om man vet hur man arbetar med data, matchar data, får insikter från data och behandlar data med respekt.

Bisnode är ett ledande europeiskt Data & Analys-företag verksamt i 19 länder med 2 100 anställda som varje dag levererar Smart Data till våra 130 000 kunder. Vi matchar och analyserar vår data med din kunddata tillsammans med den data som dagens anslutna värld genererar. På så sätt hjälper Bisnode er att hantera risk, att öka träffsäkerheten i er marknadsföring och stärka er övergripande beslutsförmåga – vilket i slutändan kommer öka er försäljning och intäkter.

Läs mer om Bisnode och att fatta beslut utifrån data här!

Vi pratar

Avsnitt i 4 delar

Vi delade upp avsnittet om staden i 4 delar;

Den här podden

Psst! Prenumerera gärna via Itunes, Android eller RSS

Killander & Björk är en podcast om vår digitala nutid och framtid. Den drivs av Andreas Killander, Creative Director på Gullers Grupp och Mats Björk, Digital Strateg på Esatto. Vi tror digitaliseringen är ett gigantiskt skifte för oss människor – kanske större än industrialiseringen – det är värt att prata mer om!

Podcasten fokuserar därför på varför, vad och hur man ska digitalisera verksamheter och nationer samt vad summan av det blir för oss människor.

Missionen är att inspirera och katalysera samtalet om vilket samhälle vi vill bygga imorgon med ambitionen att hjälpa oss i Sverige att engagera oss i en sund framtid designad kring människor.

Andreas har sin utgångspunkt i kommunikation och beteenden och Mats har sitt ursprung i teknologi och beteenden. Tillsammans delar vi intresset för människan och framtiden.

Musik i avsnittet från Gustaf Grefberg som vanligt. Vi har också använt musik från Section 27 – Floating Spirits som bakgrunder. Grymma tycker vi – och tack för fin licens!

Ps! Stort tack till Great Space för grym podcaststudio. Tack Esatto och Gullers Grupp för all stöttning!