Vi träffar David Sandström för att prata om Klarnas resa och sätt att förhålla sig till marknaden, internet och framtiden – ett förhållningssätt som gjort Klarna till en av Europas mest värdefulla startups.

David är global marknadschef på Klarna och har tidigare varit vd för reklambyrån DDB Stockholm

I det här avsnittet delar vi kunskap kring:

  • Klarnas resa och recept – hur man organiserar sig för att bli hyperrelevant på internet
  • Dynamisk positionering – att kunna vara olika saker för olika människor och samtidigt ha en tydlig kärna i varumärket
  • Förtroende på 20-talet – nya sätt att bygga förtroende samt olika typer av förtroende
  • Kopplingen internetkultur och affärsmannaskap
  • Bortom demografier – att segmentera målgrupper utifrån passion, intresse och engagemang
  • Kombinationen art + science
  • Värdet av design och estetik i affärsstrategin
  • Emotionell intelligens och emotionella monopol
  • Frenemys – när konkurrenter också är samarbetspartners
  • Hur polariseringen i samhället spiller över i näringslivet
  • Teknologisk intuition
  • Framtiden för betalning: blockkedjor, non-fungible tokens, 5G, white labeling, superdesign, digital goods, gaming-valutor…

PS. Blir du mer nyfiken på teknologisk intuition efter att ha lyssnat på David rekommenderar vi avsnittet med Märtha Rehnberg.

Lyssna direkt

Eller lyssna via

Lyssna på Spotify
Lyssna på Apple Podcasts
Lyssna på Google

Eller varför inte Acast, Android, Stitcher, Podtail eller RSS feeden direkt?

Sponsrad av Dun & Bradstreet

I närmare 200 år har Dun & Bradstreet hjälpt kunder och partners att växa och nå framgång med hjälp av data, analys och datadrivna lösningar. Deras mer än 6 000 medarbetare över hela världen brinner för unika uppdrag, och styrs av starka värderingar som gör dom till den etablerade ledaren inom data för affärsbeslut och analytiska insikter. Data och analys är värdefull i alla faser av ett företags livscykel, oavsett ekonomiska förutsättningar.

Läs mer om hur Dun & Bradstreet hjälper kunder att växa och nå framgång.

THE DIGITAL TWENTIES

Välkommen till säsong 9 på temat The Digital Twenties. Ett sekel har gått sedan ”det glada 20-talet” – ett årtionde som präglades av framtidsoptimism, en kraftig ekonomisk tillväxt och inte minst dekadens, dans och väldigt mycket jazz. I serien bjuder vi in gäster för samtal om vårt nya 20-tal. Ett decennium som kommer vara de digitala företagens guldålder och präglas av digitaliseringens möjligheter, värdet i data, stora förändringstryck och förhoppningsvis lika mycket innovationslusta, framtidstro och glädje som för 100 år sedan. Det blir spännande samtal om digitaliseringens möjligheter, hållbarhet och framtid – med människorna som skapar den.

Den här podden

Psst! Prenumerera gärna via Itunes, Android eller RSS

Killander & Björk är en podcast där vi har samtal om framtiden. Den drivs av Andreas Killander, Creative Director på Gullers Grupp och Mats Björk, Digital Strateg på Esatto. Vi är intresserade av de stora krafterna som formar vår framtid och tror att digitaliseringen är ett gigantiskt skifte för oss människor – kanske större än industrialiseringen – det är värt att prata mer om!

Podcasten fokuserar därför mycket på varför, vad och hur man ska digitalisera verksamheter och nationer samt vad summan av det blir för oss människor.

Vår mission är att inspirera och katalysera samtalet om vilket samhälle vi vill bygga imorgon. Vår förhoppning är att den är designad kring människor.

Andreas har sin utgångspunkt i kommunikation och Mats har sitt ursprung i teknologi. Tillsammans delar vi intresset för människan och framtiden.

Musik i avsnittet från Gustaf Grefberg