Vi träffar Rickard Lyko som driver LYKO – en hårvård- och skönhetspecialist med ambition att förändra branschen. Konkret omsatte LYKO med sin e-handel, sina digitala kanaler och sina salonger över 1 miljard förra året – och vi får här ett samtal med Rickard om resan mot 10x – 10 miljarder kronor.

I det här avsnittet delar vi kunskap om:

  • Innovators dilemma – hur disruptiva teknologier påverkar affärslandskapet
  • Exponentiellt tänkande
  • Att driva sin verksamhet med stark vision
  • Varumärken – kundlojalitet och att vara top of mind i sin bransch
  • Mjukvarans plats inom skönhet
  • Spännande trender – kan man upphovsäga en frisyr?
  • Lekfullhet och kroppspositivism
  • Jämställdhet och demokratisering

Böcker vi pratar om i avsnittet:

Lyssna direkt

Eller lyssna via

Lyssna på Spotify
Lyssna på Apple Podcasts
Lyssna på Google

Eller varför inte Acast, Android, Stitcher, Podtail eller RSS feeden direkt?

Sponsrad av Dun & Bradstreet

I närmare 200 år har Dun & Bradstreet hjälpt kunder och partners att växa och nå framgång med hjälp av data, analys och datadrivna lösningar. Deras mer än 6 000 medarbetare över hela världen brinner för unika uppdrag, och styrs av starka värderingar som gör dom till den etablerade ledaren inom data för affärsbeslut och analytiska insikter. Data och analys är värdefull i alla faser av ett företags livscykel, oavsett ekonomiska förutsättningar.

Läs mer om hur Dun & Bradstreet hjälper kunder att växa och nå framgång.

THE DIGITAL TWENTIES

Välkommen till säsong 9 på temat The Digital Twenties. Ett sekel har gått sedan ”det glada 20-talet” – ett årtionde som präglades av framtidsoptimism, en kraftig ekonomisk tillväxt och inte minst dekadens, dans och väldigt mycket jazz. I serien bjuder vi in gäster för samtal om vårt nya 20-tal. Ett decennium som kommer vara de digitala företagens guldålder och präglas av digitaliseringens möjligheter, värdet i data, stora förändringstryck och förhoppningsvis lika mycket innovationslusta, framtidstro och glädje som för 100 år sedan. Det blir spännande samtal om digitaliseringens möjligheter, hållbarhet och framtid – med människorna som skapar den.

Den här podden

Psst! Prenumerera gärna via Itunes, Android eller RSS

Killander & Björk är en podcast där vi har samtal om framtiden. Den drivs av Andreas Killander, Creative Director på Gullers Grupp och Mats Björk, Digital Strateg på Esatto. Vi är intresserade av de stora krafterna som formar vår framtid och tror att digitaliseringen är ett gigantiskt skifte för oss människor – kanske större än industrialiseringen – det är värt att prata mer om!

Podcasten fokuserar därför mycket på varför, vad och hur man ska digitalisera verksamheter och nationer samt vad summan av det blir för oss människor.

Vår mission är att inspirera och katalysera samtalet om vilket samhälle vi vill bygga imorgon. Vår förhoppning är att den är designad kring människor.

Andreas har sin utgångspunkt i kommunikation och Mats har sitt ursprung i teknologi. Tillsammans delar vi intresset för människan och framtiden.

Musik i avsnittet från Gustaf Grefberg

Foto Mikael Sjöberg